Seminarium "Project Management - Edukacja" - podsumowanie

 

 

 

W dniu 23 października odbyło się Seminarium Project Management Edukacja, organizowane przez IPMA Polska we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie.

Seminarium cieszyło się dużym zainteresowaniem władz uczelni wyższych, pracowników naukowych, przedstawicieli firm oraz studentów. W wydarzeniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli kadry naukowej i biznesu. Liczba zgłoszeń przerosła oczekiwania organizatorów, dlatego też w przyszłym roku planujemy zorganizowanie Seminarium dla szerszego grona uczestników.

Celem seminarium było zaprezentowanie różnych form podejścia do budowania kompetencji w zakresie zarządzania projektami na etapie edukacji akademickiej i kształcenia ustawicznego, oraz przedstawienie programów IPMA Polska uczelni wyższych, pozwalających na lepsze przygotowanie absolwentów do ciągle zmieniających się wymagań rynku pracy. To pierwsze tego typu bezpłatne wydarzenie w środowisku nauki i biznesu.

Zgromadzonych uczestników powitał prof. dr hab. Piotr Ostaszewski – Prorektor ds. dydaktyki i studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Prezes IPMA Polska Leszek Staśto.

Seminarium podzielone zostało na trzy sesje. Pierwszą część stanowił panel dyskusyjny  na temat oczekiwań rynku pracy w zakresie kompetencji z obszaru zarządzania projektami. Paneliści – przedstawiciele nauki  (prof.dr hab. inż. Michał Trocki – SGH), instytucji badawczych (Małgorzata Snarska-Świderska – Krajowy Punkt Kontaktowy Projektów Badawczych UE) oraz biznesu (Wojciech Jarosz – PSE SA, Tomasz Prokopiuk – Tieto Polska, Artur Marsy, Credit Agricole Bank Polska SA)  reprezentowali bardzo różne podejście do tematu – z jednej strony uczelnie wyższe, które kształcą młodych ludzi, z drugiej strony świat biznesu, który poszukuje pracowników i dba o ich rozwój. Dzięki temu wywiązała się bardzo ciekawa dyskusja z aktywnym udziałem publiczności, która mamy nadzieję, zwróciła uwagę uczestników na ważne kwestie dotyczące kształcenia studentów i pracowników w zakresie PM i która zaowocuje lepszym zintegrowaniem w tej kwestii środowiska nauki i biznesu. Uczestnicy panelu podkreślili też wagę nowej inicjatywy IPMA-Polska – certyfikatu IPMA-Student, który rekomendowali studentom i uczelniom jako rozpoznawalny  przez pracodawców dowód poszukiwanych przez nich kompetencji, nabytych w czasie studiów.

W drugiej sesji odbyły się 4 prelekcje: dr Emil Bukłaha (SGH) zaprezentował wyniki analizy oferty akademickiej w zakresie PM – w Polsce i na świecie, Michał Hałas (Oditk) przedstawił różnice pomiędzy szkoleniami komercyjnymi a edukacją akademicką, która to prezentacja wywołała burzliwą dyskusję wśród uczestników. Marcin Żmigrodzki z firmy Octigo opowiedział o grach symulacyjnych pomocnych w nauczaniu PM, a dr Bogumił Dałkowski (Kierownictwo Strategiczne CERT IPMA Polska) przedstawił ścieżki rozwoju kompetencji w zarządzaniu projektami wg standardów International Project Management Association, w szczególności odnosząc się do programów dedykowanych dla studentów. Wszystkie prezentacje były zaproszeniem do dyskusji, z którego uczestnicy seminarium chętnie korzystali, zadając liczne pytania lub dzieląc się swoimi opiniami.

Ostatnia część Seminarium to dwa równoległe warsztaty: Gra symulacyjna „Baza na Marsie” prowadzona przez firmę Octigo oraz „MOODLE- koncepcja portalu IPMA-Student”, moderowany przez dr Adama Stecyka z Uniwersytetu Szczecińskiego.

W trakcie seminarium uczestnicy mieli możliwość odwiedzić portal internetowy IPMA-Student (http://ipma-student.pl) i przetestować mobilną aplikację dostępną na urządzeniach z systemem Android 4.0  bezpłatnie ze sklepu Google Play (https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.ipma). Niektórzy skorzystali z możliwości zweryfikowania swojej wiedzy nt wybranych obszarów zarządzania projektami przystępując do e-quizów, udostępnianych przez oba powyższe źródła. 

 

Seminarium było okazją do uhonorowania uczelni, które wniosły największy wkład w rozwój programu IPMA-Student. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Uniwersytet Szczeciński oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu złożyły na ręce Prezesa IPMA Polska podpisane przez JM Rektorów Listy Intencyjne deklarujące przystąpienie do programu Akredytacji IPMA-Student i długofalową współpracę przy budowaniu profesjonalnych kompetencji w zarządzaniu projektami na etapie edukacji akademickiej. Kilka pozostałych uczelni biorących udział w pilotażu IPMA-Student, takich jak m.in. Politechniki Wrocławska i Gdańska,  jest w końcowej fazie przygotowywania aplikacji do programu akredytacji IPMA-Student. Program IPMA-Student jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych uczelni.

Odpowiadając na potrzeby rynku i na prośby uczestników Seminarium IPMA Polska we współpracy z Szkołą Główną Handlową w Warszawie planuje organizację cyklicznego – dorocznego Seminarium Project Management Edukacja.