Wymagania IPMA Polska dotyczące szkoleń przygotowujących do certyfikacji IPMA 4-L-C
Etap projektu | Zagadnienia realizowane na szkoleniu |
Inicjacja (definiowanie) | Wprowadzenie do zarządzania projektami Rola i zadania stowarzyszenia IPMA Polska. Historia zarządzania projektami Pojęcie projektu, programu, portfela Typy projektów Mapa zarządzania projektami Karta projektu Struktury organizacyjne Definicja zakresu |
Cele projektu - rodzaje celów
- funkcje celów
- hierarchizacja celów
- zasady definiowania celów (SMART)
- wskaźniki pomiaru celów
|
Interesariusze projektu - rola i znaczenie otoczenia projektu
- uwzględnienie oczekiwań interesariuszy w celach projektu
- rodzaje interesariuszy
- macierz interesariuszy jako sposób analizy oczekiwań
|
Cykl życia projektu – model fazowy |
Planowanie | Struktura Podziału Prac (SPP) / Work Breakdown Structure (WBS) - pojęcie WBS i jego znaczenie w planowaniu projektu
- zasady tworzenia WBS
- macierz ról i obowiązków
|
Harmonogram projektu - wykres Gantta
- zasady budowy harmonogramu
- wykorzystanie harmonogramu w zarządzaniu projektami
|
Zasoby w projekcie - znaczenie i rodzaje zasobów w projekcie
- zasoby a zadania – równoważenie obciążenia
|
Koszty w projekcie - histogram kosztów
- krzywa kosztów całkowitych i skumulowanych
-
- Finansowanie projektu
|
Zespół projektowy - kryteria doboru członków zespołu projektowego
- role w zespole projektowym
- etapy rozwoju (budowania) zespołu projektowego (model Tuckman’a)
- motywacja członków zespołu projektowego
|
Ryzyko w projekcie - definicja ryzyka (szanse i zagrożenia)
- klasyfikacja ryzyka
- metody oceny ryzyka w projekcie
- strategie zarządzania ryzykiem
|
Realizacja | Zarządzanie roszczeniami Zarządzanie jakością Zarządzanie dokumentacją - dokumentacja w projekcie
- raportowanie i monitoring projektu
Zarządzanie zmianą i jej dokumentowanie |
Metoda EV jako podstawa mierzenia postępów w projekcie - Analiza trendu kamieni milowych
|
Podsumowanie | Przygotowanie do egzaminu Ćwiczenia Egzamin próbny Podsumowanie szkolenia. Omówienie wyników egzaminu |